Hans Leneman

4 juli 2018

Op het moment zijn de stand van zaken zeer goed. U kunt natuurlijk langskomen voor een doosje eieren of een praatje met de boer.

Het is al weer een tijdje geleden dat Haagse Eitjes is geopend door Burgermeester Krikke. Sindsdien lopen de zaken erg goed!

Haagse Eitjes is geopend op woensdag e zaterdag van 13:00 tot 16:00. U kunt dat dus langskomen. Als u onverhoopt geen tijd heft op de bovenstaande tijden, dan kunt u een afspraak maken met de boer en alsnog langskomen.

Haagse Eitjes

Sinds 2015 werk ik aan ‘Haagse Eitjes’: maximaal verantwoord kippen  houden en top kwaliteit verse eieren produceren op een modern eierbedrijf in Den Haag. De tweehonderd leghennen hebben een onderkomen dat aan de hoogst mogelijke dierwelzijnseisen voldoet. ‘Haagse Eitjes’ zorgt voor de lokale afzet van eieren, op het bedrijf en via een eierbezorgservice, met inzet van jonge mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Het bedrijf is zoveel mogelijk open, zodat iedereen kan zien hoe de hennen en de ondernemer hun werk doen. Het bedrijf biedt ruimte voor educatie om zo de transparantie van de voedselproductie te vergroten.

Haagse Eitjes  is een initiatief van Deboerenstad, samen met Rondeel BV (nauw betrokken bij MiniRondeel ‘t Eiland in Amsterdam (www.minirondeel.nl)).

Meer informatie en stand van zaken via www.deboerenstad.nl

 

Fotoimpressie van de Grune Woche 2014

  • Demonstratie ploegen op de Grune Woche 2014
    Erlebnisbauernhof: demonstratie ploegen
  • Erlebnisbauernhof 2014: zaaimachine bieten
  • Biologisch graan op de Grune Woche 2014
    Grune Woche 2014: Biologisch graan
  • Russisch amusement op de Grune Woche 2014
  • Biologische gewassen op de Grune Woche 2014
    Grune Woche 2014: biologische gewassen
  • Een Fleckvieh Stier op de Erlebnisbauernhof (Grune Woche 2014)
    Erlebnisbauernhof 2014: Fleckvieh stier
  • Grune Woche 2014: brood uit de regio Moskou (Rusland)
    Rusland: in Moskou bakken ze brood
  • Tractor
    Erlebnisbauernhof 2014: tractor
  • Combine graanoogst
    Erlebnisbauernhof 2014: combine voor graanoogst
  • Erlebnisbauernhof 2014: een blik in de melkveestal

Grüne Woche 2014: eten, drinken en een beetje veehouderij

Op 21en 22 januari ben ik in Berlijn geweest en heb de Grüne Woche bezocht. Deze beurs draait vooral om voedsel, land- en tuinbouw en is de grootste te wereld. Ik was van plan te kijken hoe de veehouderij werd  gepresenteerd. En, zo leek het me op voorhand, dit is ook een plaats waar agrariërs en consumenten elkaar ontmoeten. Wie weet kan ik wat ideeën opdoen voor ‘Deboerenstad’. In dit blog wat algemene indrukken.

Groot was het zeker: meer dan 400.000 bezoekers, 1650 DSCN7740 standhouders uit 70 landen in ongeveer 30 verschillende hallen. Een beurs waarover de Tagesspiegel bericht. In sommige hallen kon je over de koppen lopen.

Ik vond het wat hebben van de vroegere LandbouwRAI, gecombineerd met de Huishoudbeurs, versierd met een toefje Horecava-saus, al moet ik toegeven dat ik de Horecava alleen van horen zeggen ken. Eten en drinken vormt een belangrijk onderdeel van de Grune Woche. Veel landen presenteren hun specialiteiten en Nederland doet dat eigenlijk ook, onder het motto ’Qualität kommt aus Holland’. Naast de molen, de bloemen,  de klompenmaker en het ‘Dutch design’  vullen een strandpaviljoen, poffertjes, snoeptomaatjes, kaasboer, vis, een stand over ‘biologisch’ en een keuken, waarin een kok kalfsvlees klaarmaakt, dat motto in. Ter ondersteuning figureren enkele stands van overheden en LTO Nederland.

De Duitse veehouderij richt al jaren een deel van de beurs in als ‘Erlebnisbauernhof’. Hier kun je met de boerenpraktijk kennismaken en beleven waar je eten nu vandaan komt. Zo wordt de Berlijnse curryworst in de mini-slagerij gedraaid en het broodje ter plekke voor je gebakken. Doelgroep van deze voorbeeldboerderij lijkt vooral de jeugd. Een andere hal is voor de biologische sector, met ook ruime aandacht voor de consument.

Dit waren niet de drukste plaatsen op de beurs. Eten en drinken is  voor veel bezoekers een doel op zich en dat kon in andere hallen veel uitgebreider. Er moet immers ook geld verdiend worden. Wat Nederland aangaat, de snoeptomaatjes en het kalfsvlees gingen er bij de Duitse consumenten prima in.